Meningsfulle samtaler – hva, hvorfor og hvordan?
Lytt på POD om meningsfulle samtaler: https://braekhus.no/podkast/hva-kjennetegner-den-gode-medarbeidersamtalen/
Lytt på POD om meningsfulle samtaler: https://braekhus.no/podkast/hva-kjennetegner-den-gode-medarbeidersamtalen/
Nye tider krever nye ord, og tiden er for lengst kommet for det Dag Andersen i boka «Det 5. trinn» kaller verdi- og visjonssamfunnet. Han beskriver de ulike trinn som samfunnet går igjennom, og etter fokus på informasjon og materialisme vil mennesket naturlig ta steget videre. Her krever mennesket sin plass – ledere og medarbeidere …
Enhver styrke eller dyd har sine fallgruver. Ved inngangen til år 2016 kan nok gamle gode tenkere som Aristoteles og Platon fortsatt bidra med nyttige refleksjoner, tankevekkere og kunnskap – kilder som snart er 2400 år gamle. Artikkelen ble opprinnelig publisert i Ledernytt Praktisk visdom eller klokskap handler om sunn refleksjon, og for å lykkes …
Nøkkelen til et virkelig godt liv ligger i gode spørsmål og den gode refleksjonen, har en forfatter en gang uttalt. Artikkelen ble opprinnelig publisert i Ledernytt Hva er så sammenhengen mellom gode spørsmål og et godt liv? Spørsmål kan få oss til å endre måter å tenke på, eller bekrefte viktige tanker og følelser, men …
Hvordan legge til rette for at alle på arbeidsplassen kan nå sine mål? I denne episoden av Lovlytt forklarer lederutvikler Rune Semundseth hvordan du får til gode medarbeidersamtaler med de ansatte. Stikkord: Mestring, medvirkning og indre motivasjon! Programleder Ida Brabrand. Produsent Øystein Weibell/Kanonlyd. Se:https://braekhus.no/podkast/hva-kjennetegner-den-gode-medarbeidersamtalen/
Nå skal det bygges kultur! Men hva er egentlig organisasjonskultur og hva kan du som leder gjøre for å skape den kulturen du ønsker? Kulturbegrepet kan fremstå som ganske fluffy. Men i dagens episode skal vi prøve å gjøre det mer konkret. Rune Semundseth er en driftig mann som blant annet har skrevet boka Medarbeiderkoden …
Viktige post-pandemiske refleksjoner for oss som liker sanserike menneskemøter Les hele artikkelen i Dagens Næringsliv
Sjiraffen (eller giraffen) er det dyret som har det aller største hjertet av alle skapninger på denne jord. Sjiraffen har dessuten godt overblikk med sin lange hals, og har beina godt plantet på jorda. Vi bruker sjiraffmetoden når vi jobber med kundene våre, og internt i selskapet vårt. Altfor mange opplever det krevende å gi tilbakemeldinger som …
1. Sørg for ansvarliggjøring før samtalen og i samtalen Først av alt: Før samtalen anbefaler vi veldig sterkt at medarbeider plukker ut de 10 spørsmålene han eller hun mener er viktigst, ut fra en meny av spørsmål som er designet spesifikt for virksomheten. I samtalen: Diskutér og still åpne spørsmål rundt medarbeiderens behov, drømmer, ønsker …
Lederens overdrevne og ivrige bruk av verktøy [briller] Lederens overdrevne og ivrige bruk av verktøy [bryting] I overkant effektiv samtale Lederen som nekter å høre på medarbeideren Manglende lytting